Ik las daarstraks een berichtje van een mama op facebook. Ze maakt zich ongerust want dochterlief had last gehad van faalangst
tijdens een examen en het tweede deel van dat examen liep (natuurlijk) niet meer zo goed. Ook voor de nog op handen zijnde examens wordt gevreesd.
Heel begrijpelijk en ... jammer genoeg zijn ze niet alleen. Niet alleen déze mama maakt zich ongerust en niet alleen déze jongedame heeft er last van.
Telkens opnieuw lees ik de vraag ‘Wat kunnen we doen?’
Op de website kan je onder het kopje ‘leerkrachten’ al wat lezen over ‘perfectionisme en/of faalangst’. Doe dit gerust, ook al ben je geen leerkracht!
Mag ik, als expert terzake (ik had vroeger ook veel last van faalangst en eerlijk is eerlijk ... met momenten nog), met een dochter in het derde middelbaar en een zoon in het zesde middelbaar
weet ik ook wat ouders doormaken in de maanden mei en juni, even al schrijvend met jullie meedenken?
Wat helpt zeker niet ... laat ons daarmee beginnen ...
Zeggen als ouder: ‘Het lukt je wel, ik weet het zeker!’ Of ‘Het ging vorige keer toch ook goed, dus komt het nu ook wel goed’ of ‘Je hoeft niet zo te stressen hoor!’ Of ...
Wat zou wel kunnen helpen
* doe even iets anders zodat je zoon of dochter uit zijn/haar denken komt. Dus ga even wandelen, laat ze een douche nemen, wat dan ook als het maar weg is van de boeken. (In het geval
van faalangst voor toetsen of examens)
* bespreek wat je ziet: ‘ik zie dat het je niet gaat, ik zie dat je vaak zucht, ik zie ...’ en vraag of dat klopt.
Vraag ook of ze hulp willen.
* misschien weten ze zelf wel wat ze nodig hebben dus vraag ernaar: ‘Wat kan ik doen om je te helpen?’ (Soms wil ik gewoon even ‘aflopen’ of zielig zijn of soms wil ik wel advies van
iemand, héél af en toe wil ik dat iemand me letterlijk zegt wat ik kan doen om dit ‘denken’ te stoppen.)
* héél concrete tips, kies maar uit wat jou past of helpt:
Adem (met je mond dicht in én uit) en voel hoe je adem gaat. Observeer eerst gewoon en tel hoe lang je inademt en hoe lang je uitademt. Voel je je adem in je buik? Dan kan je je
uitademhaling gaan ‘rekken’ seconde per seconde.
Voel. Voel hoe je voeten op de grond staan (ga eventueel buiten in het gras/zand staan, wat jij fijn vind), voel hoe je billen je stoel raken, hoe je huid het stof van je broek/rok raakt,
voel hoe je rug tegen de leuning van je stoel rust, ... voel en observeer. (Alles wat je voelt is ok. Zelfs als je niks voelt, voel je dat er niks is ... dus voel je toch en alles is echt waar
goed!)
Teken. Teken een Lemniscaat (een liggende acht) elke keer opnieuw, maak de krullen en luister naar het geluid dat je pen/potlood op papier maakt. Kom in een ritme en geniet hiervan,
probeer alleen maar die Lemniscaat te tekenen en te volgen met je ogen. (Twijfel je of je dit ‘goed’ doet? Stuur me een mailtje en ik stuur je een filmpje!)
Drink een slok/glas water, voel hoe het door je slokdarm naar je buik glijdt. Water is een snoepje voor je hersenen! Het is het enige ‘voedingsmiddel’ dat je lichaam energie geeft in
plaats van energie te nemen.
Weet dat je je gedachten niet BENT! Je moet niet alles geloven wat je denkt!
En kies wie jij aan het stuur zet van je bus. Welk stemmetje helpt jou? Welk helpt jou absoluut niet? Beeld je in dat je je criticus (dat stemmetje dat de hele tijd roept dat je het niet zal
kunnen of dat het moeilijk is of ...) op de gang zet zolang je studeert of in een speciaal doosje in je boekentas stopt terwijl je examens doet.
Hoe je dat doet? Wel, als je dat wil weten mag je me een mailtje sturen, dan mail ik jou een visualisatieoefening die je dan kan doen.
Heel veel succes met jullie examens! Ik duim voor alle studenten 👍💪👊🏻
Reactie schrijven