Ik kom als GlunderLeerkracht bij jou op school.

Ben je op zoek naar een portie positiviteit en bekrachtiging?

Wil je de leerkrachten van je school (of van je kind) eens extra in de watten leggen?

Zoek je een leerkracht om een klas op te vangen terwijl de klastitularis naar een bijscholing gaat?

Heeft de klastitularis een vergadering of is er MDO?

Is de klastitularis ziek en gun je de kinderen - de klas- een fijne dag?

Is je antwoord op één van deze vragen ja, lees dan verder.

Wat we die dag gaan doen?

Ik neem de leiding over de klas. De leerkracht kan en mag er zeker bij zijn, het is zo waardevol om je kinderen te observeren wanneer iemand anders voor de klas staat, maar dat hoeft niet. Als gewezen leerkracht met meer dan 20 jaar ervaring, ken ik de kneepjes van het vak.

 

Met een tas vol GlunderMaterialen kom ik binnen.

We beginnen met een kennismaking (natuurlijk) om dan meteen door te gaan -op een speelse manier- op ontdekkingstocht

Waar zijn jullie goed in? Wanneer gebruik je deze kwaliteiten? Waarin wil je nog groeien?

Dan gaan we verder met complimenten: wie geef je wel eens een compliment en waarom? Krijg je zelf wel eens een compliment en waarom?  Hoe kunnen we het geven van complimenten makkelijker maken? 

Afhankelijk van de afspraak maken we een GlunderKetting die in de klas blijft en fungeert als complimentendoorgeefstok.

Om deze ketting te maken, kiezen we eerst de wol voor onze eigen kraal, dan gaan we de kraal voorzichtig rollen (er komt heel wat doorzettingsvermogen bij kijken) om daarna al die individuele kralen te rijgen aan een ketting.  We oefenen in hoe, waarom en wanneer we deze ketting doorgeven.

 

Aan de hand van concrete spelvormen en werkvormen leren we positieve woorden kennen. Al proevend gaan we onderzoeken of deze woorden wel of niet bij onszelf of een klasgenootje passen.

Werkvormen en woorden zijn afhankelijk van de leeftijd van de kinderen en de klasgrootte.

 

Om dan te eindigen met een recap van de dag.

Wat ging er goed, waarin ben je gegroeid, wat heb je geleerd, wat heb je anderen zien doen, ...

Wanneer kan ik jou helpen?

* De dag van de leerkracht (écht een superfijn cadeau voor zowel de leerlingen als de leerkracht)

* Een verjaardag (zowel van leerlingen of om die van de leerkracht te vieren)

* Om de klassfeer te verbeteren

* Als opvang wanneer de klastitularis op bijscholing is of afwezig is.

...

Wat hebben jullie eraan?

Je wilt graag dat de leerlingen

* zichzelf en elkaar beter leren kennen: zelfkennis opdoen

* zich beter voelen in de klas, de klassfeer verbetert: verbinding maken

* een gemeenschappelijke taal leren wat betreft hun voelen: woordenschatuitbreiding

* handvaten krijgen om zichzelf te kunnen zijn én op een respectvolle manier elkaar kunnen laten zijn: zelfregulatie

 

Als klastitularis kan je de dag erna:

* gewoon verder kan gaan waar ik gebleven was

* inspiratie krijgen over hoe je positief onderwijs in de klas krijgt zonder eerst nog boeken te moeten lezen of opleidingen te moeten volgen

* geen stapels verbeterwerk vinden, wel ideeën over hoe je kinderen zich in hun vel voelen

* concreet aan de slag kan met de tips die ik achter laat

 

Als directeur kan rekenen op 

* een gemeenschappelijke, duidelijke taal als het gaat om positief onderwijs, sociale vaardigheden en emotionele ontwikkeling

* blije leerlingen en leerkrachten die zich gehoord en gezien voelen

* een school waar iedereen zichzelf kan zijn, jullie respectvol kunnen omgaan met elkaars eigenheid omdat je je pas veilig kan voelen wanneer je jezelf geaccepteerd en gerespecteerd voelt